تبلیغات
فرهنگ اسلامی - زندگی اعتقادی(گزارشی از ترک های پردسر طالقان)
از راه علم

زندگی اعتقادی(گزارشی از ترک های پردسر طالقان)

تاریخ:دوشنبه 2 آبان 1390-00:49

اول. اینکه عنوان این گزارش را «زندگی اعتقادی» گذاشتم از این جهت بود که در بازدید از این گروه مردم، به سبک زندگی ای دست یافته شد که تمام آن برخواسته از اعتقادات و باورهای آنان می باشد؛ تا آنجا که برای عمل به معتقدات خود دو(2) بار مهاجرت(از تبریز به شمال و از شمال به طالقان) کرده تا  اینکه به اینجا رسیدند. در اینجا نیز برای اینکه بمانند شده است که زمینی را سه(3) بار از صاحب آن خریداری کرده باشند. شاید بگویی که پول دارند(پولدارند) که راست گفتی اما برای پول حاضر به فروختن اسب سیصد (300) ملیونی خود به یک(1) ملیارد نمی شوند!!!

دوم. مردمانی هستند که قسمتی از اراضی روستای پردسر را خریده و در آنجا زندگی می کنند. از  امکانات زندگی شهری تقریبا بهره ای ندارند (می خواهند که نداشته باشند) اما در حد ضرورت استفاده می کنند(مثلا ماشین خرمنکوب). تنها بهره آنان از تقسیمات شهری کوچه ایست(و فقط هم همین کوچه و لاغیر) که یازده خانه به صورت ردیفی با درهای چوبی در کنار هم قرار دارند.

سوم. در حین ورود به این منطقه که با نیم دری آهنی محافظت می شود، اول چیزی که به آن برخورد می کنی وسائل اولیه این سبک زندگی یعنی الوارهایی برای گرم کردن و پختن غذا.

چهارم. از پیروان میرزا صادق مجتهد تبریزی از علمای زمان مشروطه می باشند. با بقای بر میت بر پیروی از این عالم صد(100) گذشته همچنان وفادار می باشند. از علل اینکه به این منطقه آمده، به دور از مظاهر مدنیت، نداشتن پیشوایی برای راهنمایی در مورد مسائل مستحدثه این روزگار نو. با(بوسیله) همین دلیل با حکومت نیز کاری ندارند.

پنجم. از انعام طبیعت تنها به گوسفند، قاطر، گاومیش و اسب اکتفا می کنند. گوسفند را برای گوشتش می خواهند، از پشت قاطر برای بار و سوار و از شیر گاومیش برای گرفتن روغن و سایر محصولات لبنی(به علت چرب بودن- خاصیتی که در شیر گاو نمی باشد-) ولی از اسب تنها برای سرگرمی و تفریح و از روی علاقه و استحبابی که داشتن این حیوان دارد بهره می برند.

ششم. تا آنجا که بازوان آنان جواب می دهد دست منت به روی کسی دراز نمی کنند اما آن زمان هم که توان آن نیست پیش هرکسی درخواست خود را نمی برند(مخصوصا دکان ها). چرا که بر این اعتقاد هستند که بعد از تقسیم اراضی زمین های کشاورزی قصبی شده لذا برای مایحتاج خود نزد افراد خاصی در ایران می روند. مثلا برای گندم به سبزوار، انگور از زنجان، خرما از آبادان،... می روند.

هفتم. کاری در خور به جز تامین نیازهای یک زندگی آنچنانی، ندارند. برای همان کارهایی هم که ندارند کارگر افغانی به کار می گیرند. اگر به پول احتیاج داشته باشند ملک های تبریز را فروخته و در اینجا و سراسر ایران خرج می کنند.

هشتم. افرادی شخصیتا ساده و بدون هیچ لایه ای، لذا مهمان نواز، گرم و صمیمی. به عبارتی دارای همان روحیات ترک های تبریز.

نهم. نماز جمعه و جماعت ندارند و تنها اجتماع آنها در خانه ایست که شب ها در آن جمع شده و با هم به شب چره می پردازند. به مشهد نمی روند و اگر بروند داخل حرم نمی شوند. استطاعت مالی برای حج دارند ولی استطاعت شرعی ندارند لذا به حج هم نمی روند.

دهم. ساعت، شناسنامه و جیب شخصی ندارند. ازدواج نمی کنند چون دوره آخرالزمان امر به تجرد می باشد. اجازه گرفتن عکس هم نمی دهند لذا خود باید بروی و ببینی.

یازدهم. آنچه که در بالا آمد تنها بیان اعتقاداتی است که آنان دارند نه رد و نه تایید. لطفا زود قضاوت نکنید و برای قضاوت در مورد آنان خود را به جای آنان گذاشته سپس حکم کنید.

 

 



دنبالک ها: روستای ایستا 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
Art
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 17:58
As the admin of this website is working, no uncertainty very
soon it will be famous, due to its quality contents.
BHW
جمعه 25 فروردین 1396 12:32
Marvelous, what a webpage it is! This blog presents helpful data to us, keep it up.
manicure
دوشنبه 21 فروردین 1396 22:24
Good day! Do you know if they make any plugins to help with SEO?
I'm trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I'm not seeing
very good success. If you know of any please share.

Kudos!
manicure
دوشنبه 21 فروردین 1396 07:34
Hey there would you mind sharing which blog platform you're working with?

I'm planning to start my own blog soon but I'm having a hard time selecting between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I'm looking for something completely unique.
P.S Apologies for getting off-topic but I had to ask!
manicure
شنبه 12 فروردین 1396 09:24
It's an amazing article in support of all the internet people; they will take advantage from it
I am sure.
گمنام
جمعه 20 تیر 1393 03:51
سلام
لطفا در مورد شهدای طالقان اگر مقدور است کمک نمایید
180شهید طالقان که نامی از آنها نبوده جمع آوری شده به اطلاعات بیشتری نیاز است
پیمان
دوشنبه 5 فروردین 1392 13:08
البته مشاهدات ما با آن چه که آقای الیاس فرموده اند متفاوت است
ضمن این که بنظرتان در روستایی که اهالی آن اجازه ورود به روستا و بازدید از ان را براحتی نمی دهند، چه مزیت اقتصادی برای سرمایه گذاری وجود دارد که آقای الیاس ادعا نموده اند که طلافروشان تبریز در آن جه سهام دار هستند
منیر سادات
پنجشنبه 23 آذر 1391 20:54
یادم افتاد پیامبر فرموده بودند امت من به 72 فرقه منشعب میشوند که فقط یکی اهل نجات است !آخر حماقت تا کجا ؟؟اموری که اسلام آنقدر روی آ« تاکید دارد برای این افراد حرمت دارد شیعه باید پویا باشد در فرهنگ ما علم آموزی چقدر ارزش دارد که یک ساعت تفکر به اندازه هفتاد سال عبادت شمرده شده ویا ولایت رواه حدیث وازدواج و ارتباط حتی با کفار برای تبادل اطلاعات و دانش روز ...خدا همه را هدایت کند وعاقبت به خیر
الیاس
دوشنبه 30 مرداد 1391 10:29
با سلام.
چندین مرتبه از این روستا بازدید کرده ام.
مطالبی که در خصوص این روستا می نگارند ، اصلا صحت ندارد. یک روستای مخوف است. اشخاصی مانند آقای ض و جمعی از طلاسازان بازار طلای تبریز سهام داران این روستا هستند.
با آخرین تکنولوژی روز دنیا در ارتباط هستند. ماشین های سواری مدرن دارند. تجارت الکترونیک دارند.
پرورش اسب دنیا را دارند. اسب هائی باقیمت یک میلیارد تا چهار میلیارد تومان به دنیا صادر می کنند. به روش فروش اینترنت.
تجارت اشیاء عتیقه و همچنین زیر خاکی از شغل های اصلی ایشان است. به تمام تپه های باستانی طالقان اشراف دارند.
پارچه های ایرانی و البسه ایرانی مصرف نمی کنند. اگر اینان مقلدان " میزا صادق مجتهد تبریزی" هستند، نباید تجارت و البسه خارجی داشته باشند. ولی در این روستا، جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت نمی شناسند، و محصولات مصرفی شان خارجی می باشد.
جالب است بدانید . افراد ساده این روستا استثمار شده اند.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر