تبلیغات
فرهنگ اسلامی - ثنویت ناصواب؛ علم یا ثروت
از راه علم

ثنویت ناصواب؛ علم یا ثروت

تاریخ:شنبه 26 فروردین 1391-16:45

برای بررسی تاریخی مسئله تولید علم خاصتا در حوزه علوم انسانی و ضعف های کثیری که در این  حوزه وجود دارد باید به سال دوم ابتدایی و به زنگ انشایی باز گردیم که در آن موضوع انشا «علم بهتر است یا ثروت؟» بوده است.

پاسخ به این سوال با ذهن دوم ابتدایی قطعا به مشکل بر می خورد و به هر طرف که میل پیدا کند قطعیتی در این زمینه پیدا نمی کند. لذا این سوال تا سال های بعد در ذهن آن دانش آموز باقی می ماند و پاسخی برای آن نمی یابد. برای اینکه از دروان دبیرستان به فکر تشکیل زندگی و کار می افتد لذا به دنبال رشته های زود بازده شغلی و از آن میان به دنبال آن رشته می رود که  بیشترین درآمد را داشته باشد. لذا به رشته ریاضی و از آن میان به دنبال رشته برق یا مکانیک می رود. لذا کلاس های علوم انسانی خالی می ماند از دانش آموزانی که استعداد کسب علم بیشتری دارند. این گروه بعد از این وارد بازار کسب ثروت شده و تازه آنجاست که می فهمد علم بهتر بود از ثروت چرا که با علم می توان ثروت کسب کرد اما با ثروت نمی تواند علم اندوزی کند. دیگر نه راه پس مانده است و نه راه پیش، در حالی که هم علم خوب بود و هم ثروت تنها مسئله حل رابطه میان این دو بود که به آن دانش آموز در مدرسه یا داده نشد.

اما آن عده که به به حوزه علوم انسانی وارد شده اند نیز ثروت را همچنان بهتر از علم می دانند لذا به دنبال رشته حقوق رفته که فرآیند تبدیل علم به ثروت در این رشته کوتاه تر می باشد. لذا این دسته نیز وارد بازار کار شده و آنوقت می فهمد که علم بهتر از ثروت است که نه راه پیش دارد و نه راه پس، در حالی که هم علم خوب بود و هم ثروت تنها مسئله حل رابطه میان این دو بود که به آن دانش آموز در مدرسه یا داده نشد.

لذا دوگانه علم یا ثروت از ابتدا غلطی بود که در ذهن کودک نقش می بندد و به نظرش که این دوگانه ایست انحصاری که به ناچار به یک سمت باید تمایل پیدا کرد. اما اگر فرآنید تبدیل علم به ثروت به درستی تبیین شود این موضوع انشا به این موضوع که «چگونه می توان از علم کسب ثروت کرد» یا به طور مشخص تر، «چگونه می توان از ادبیات کسب درآمد کرد» و یا اینکه « مسیر تبدیل دانش اجتماعی به ثروت چیست؟» تبدیل می شد. این سوالات هم این تناقض نا صحیح را در ذهن دانش آموز شکل نمی داد و هم اینکه برای دانشجویان علوم انسانی نیز این سردرگمی را به وجود نمی آورد که آیا علوم انسانی قابلیت تبدیل به ثروت را دارد یا خیر.

در مطالب بعدی مطلبی راجع به فرآیند تبدیل علم به ثروت به نظر شما خواهد رسید ان شاالله.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
Foot Issues
شنبه 14 مرداد 1396 17:31
I am really thankful to the owner of this web site who has shared this fantastic post at here.
foot pain getting out of bed
چهارشنبه 7 تیر 1396 17:10
As the admin of this website is working, no hesitation very rapidly it
will be well-known, due to its quality contents.
janidonoho.wordpress.com
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 22:37
Loving the info on this web site, you have done great job on the blog posts.
BHW
دوشنبه 28 فروردین 1396 15:58
Excellent blog here! Also your website loads
up fast! What web host are you using? Can I get your affiliate link to your host?
I wish my web site loaded up as quickly as yours lol
manicure
سه شنبه 15 فروردین 1396 04:18
Admiring the persistence you put into your site and detailed information you present.
It's great to come across a blog every once in a while that isn't the same
out of date rehashed information. Great read!
I've saved your site and I'm adding your RSS feeds to my
Google account.
محسن
دوشنبه 14 اسفند 1391 19:48
سلام بر امین عزیز..دلتنگتم داداش..
انجام تکلیف با اخلاص مهمه و هیچ کدوم فی نفسه بر دیگری برتری ندارد.فقط در حالتی که علم،علم حقیقی باشد فی نفسه بر ثروت برتری دارد..
مجید
دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 00:04
سلام امین جان
فکر میکنیم که چگونگی تبدیل علم به ثروت هم نمی تواند مشکل را حل کند چرا که در این فرض اصالت را دوباره به ثروت داده ایم و نهان نیست که غایت بر طریقت فضیلت دارد و در این فرض شما کسب ثروت غایت قرار داده شده است و علم و یا تبدیل علم طریق کسب ثروت شده است. بقیه اش بمونه برای بعدا
یا علی موفق باشی!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر