تبلیغات
فرهنگ اسلامی - رویکرد دین به تولید علم یا مبانی تحلیل دینی
از راه علم

رویکرد دین به تولید علم یا مبانی تحلیل دینی

تاریخ:پنجشنبه 1 بهمن 1388-17:04

  تفاوت عمده علوم غربی و اسلامی در نوع نگاه آن به جهان می باشد که در حقیقت همان جهان بینی است یعنی در تفاوت جهان بینی ها تفاوت نگاه ها در تولید علم به وجود می آید که به این مساله در واردات علوم غربی باید توجه داشت.

تفاوت عمده علوم غربی و اسلامی در نوع نگاه آن به جهان می باشد که در حقیقت همان جهان بینی است یعنی در تفاوت جهان بینی ها تفاوت نگاه ها در تولید علم به وجود می آید که به این مساله در واردات علوم غربی باید توجه داشت.
علوم غربی بر این پایه و مبنا می باشد که در جهان مادی کروی شکل محدود شده ایم و تمام زندگی ما محدود شده است به چند سال حیات ما در این دنیا لذا است که تا آنجا که می شود باید از این دنیا بهره برد چون نه گذشته ای بوده است و نه آینده ای بلکه فقط و هرچه هست دنیا می باشد.
این مطلب در قرآن به کرات آمده است و آنجایی که حرف های منکرین معاد و قیامت را می زند و آنجایی که دنیا را منکر می شوند این نوع نگاه به دنیا می باشد.وقتی که ما فقط زندگی دنیایی داشته باشیم و حساب و کتابی در کار نباشد پس،گناه معنایی ندارد،ثواب معنا ندارد،کار خیر لزومی ندارد،بلکه باید تا آنجا که می توان از این دنیا بهره برد .هر چه قدرت بیشتر بهره بیشتر که می شود ظلم و هرچه ثروت بیشتر بهره بیشتر که می شود استعمار.
پس تولید علم در غرب(منظور از غرب هر نوع نگاه غیر اسلامی به جهان)،یعنی تولید علمی که باعث ثروت و قدرت بیشتری می شود .پس هر چه علم تولید می کنند مبنا و هدف و جهت گیری به این سمت می باشد.

این جاست که در برگردان علوم غربی باید آن را در جای خود که ما به دنیا به عنوان وسیله و محل گذر نگاه می کنیم قرار دهیم نه نگاه آنان.یعنی آنها از ا ین علم برای بهره گیری از این دنیا برای این دنیا استفاده می کنند ولی ما برای بهره گیری از این دنیا برای آخرت استفاده می کنیم.

تا وقتی این نگاه باشد(یعنی نگاه مادی)فرق ندارد چه کسی این علوم را تولید می کند مسلمان یا غیر مسلمان نتیجه همان می شود که الان هست.
نکته مهم در تولید علم دینی تغییر نگاه می باشد یعنی من بفهمم که این دنیا محل گذر است و آنچه که به بودن در این دنیا اهمیت می دهد تنها محلی برای برگیری توشه است و الا هیچ ارزشی دیگری نداشت.
وقتی این نگاه حاکم شد (لزوما با مسلمان بودن این امکان ندارد بلکه باید ایمان بیاوریم)علمی هم که تولید می شود علمی دینی می باشد؛حال هرچه باشد از علوم تجربی،فنی،ریاضی گرفته تا زیست شناسی علوم پایه و علوم انسانی.
در نتیجه به این رسیدم که وقتی حضرت آقا حفظه الله این قدر تاکید به ایمان دارند این است که تا ایمان نباشد تولید علم اسلامی امکان پذیر نیست یعنی به صرف بودن در یک کشور اسلامی و یک دانشگاه اسلامی این علم اسلامی تولید پذیر نیست.پس وقتی ایمان بود علمی که تولید می شود می شود علم اسلامی،و علم اسلامی لزوما به معنای جامعه شناسی اسلامی،یا روانشناسی اسلامی و یا .... اسلامی،نیست بلکه منظور کنکاش در اسلام و پی بردن به "این کل اسلام"است.
پس منظور از تولید علم اسلامی یعنی تغییر نگاه از مادی به الهی که این جز با ایمان امکان پذیر نیست زمانیکه این تغییر نگاه حاصل شد آن جامعه می شود جامعه امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف چون نگاه هها همه دینی و اخروی شده است و امام زمان ظهور می کند.
پس تولید علم اسلامی یعنی اسلام را به روز کردن و اینکه به جهانیان بشناسانیم که اسلام جوابگوی همه نیازها می باشد و این در مردم جهان همه گانی شود.
و اینکه می گوییم علم اسلامی،به جهت فقر معنایی می باشد نه به این مضمون که واقعا در جهان دو نوع روانشناسی داشته باشیم اسلامی و غیر اسلامی(پیامبر در طول 23 هیچ کدام از علوم رایج این زمان را نداشت و جامعه بدوی را به یک جامعه متمدن با احکام اسلامی تبدیل کرد)
دو رکن عمده ظهور پس شد ایمان و تولید علم(شناساندن و کاربردی کردن اسلام در زندگی روزمره و اینکه محاسن اسلام و نیکویی های اسلام را به همه بشناسانیم )و رکن عمده ایمان می باشد چرا که تا ایمان نباشد علم از آن منبع و سرچشمه خودش نمی آید و تا وقتی که نیاید ما از اسلام یکسری از احکامی که چندان هم به ظاهر به هم ربط ندارد می فهمیم.چون نمی شود اسلام را تکه تکه کرد و به مردم نشان دهیم آنوقت بگوییم چه اسلام خوبی وقتی که یک کلی از اسلام اجرا شد حتی بصورت حداقلی آنوقت است که می فهمیم.
منظور از "کلِ اسلام" این است که برای مثال قرآن نیامده بگوید که این حکم اقتصادی است و آن دیگری اجتماعی است و آن دیگری .... بلکه در بطن یک حکم همه جهات رعایت شده است برای مثال انفاق از جهتی اقتصادی است از جهت بیشتری فرهنگی است و از جهت بیشتری اجتماعی است و قبل و بعد از آن نیز کلی احکام است که ابعاد مختلفی را در نظر می گیرد.
پس تولید علم اسلامی یعنی شناخت و عمل به اسلام که می شود ایمان.یعنی ایمان بیاوریم که اسلام پاسخ گوی همه مسائل دنیوی ما علاوه بر و مضافا بر امور اخروی می باشد.
که در اینجا ایمان چندین کار را انجام می دهد:
1)فرقان است
2)قلب انسان را برای شناخت احکام و دستورات دین جلا می دهد
3
)اطمینان بخش است
4)در حوزه عمل وارد می شود(یعنی آنچه که بلدیم را از اسلام به عمل می کشانیم)
5)مانع گناه است(حب الدنیا راس کل خطیئه) :گناهی که از نگاههای دنیوی سرچشمه می گیرد یعنی اگر من ایمان بیاورم که در مورد ذره ای باید پاسخ دهم آیا دیگر گناه انجام می دهم.در نتیجه این علم هم آخرت را می سازد به طبع و هم دنیایی را می سازد که الان غربیان دست و پا شکسته و آنهم با اهداف حیوانی می خواهند آن را بسازند ولی اسلام آن را کاملا آباد کرده آنهم با اهداف الهی.
این در جامعه مهدوی اتفاق می افتد ولی حرکت آن از الان شروع شده و انقلاب اسلامی که مقدمه بود شکست این نگاه مادی بود.و بر این مبنا(نگاه دنیوی و نگاه اخروی) می توانم همه مسائل و روابط را تحلیل کرد و همینطور پیش رفت.
و این تلاش جهت فراگیری بافته های غربیان تلاشی است در جهت آنچه که باید در دست ما می بود یعنی ما تا یک زمانی به سرعت پیش می رفتیم اما نمی دانم بر اثر چه نا شکری ای بود که سنت الهی دامن ما را گرفت و ما را از آن سرعت بازداشت و به عقب زد و غربیان از ما پیشی گرفتند و حالا اگر باز هم تلاش نکنیم دوباره سنت الهی شامل حال ما می شود و ظهور عقب می افتد و این شتابی که در حال اوج گرفتن می باشد و سکان دار این کشتی نیز در زمان غیبت مقام معظم رهبری حفظه الله می باشد.اگر ما لحظه پای ولایت کم بگذاریم دوباره عقب می مانیم و معلوم نیست دگر بار کی حرکت کنیم .
انتخابات دهم تلاش تمام قوای جنی و انسی شیطان(چرا که باطل در نبردهای خود همیشه با صدر در صد قوا حاضر می شود مثلا امکان ندارد با نود و نه درصد حاضر شود چرا که می خواهد حق را از بین ببرد و عقلانی نیست که مقداری از قوای خودش را برای نبرد بعدی بگذارد بلکه همیشه می خواهد این آخرین نبرد باشد لذا است که با تمام قوا وارد می شود ) بود و شیطان تمام قوایش را به میدان آورده بود که مانع این حرکت و به عبارتی مانع ظهور شود و هر چه که بتواند ظهور را به عقب بزند و مردم ایران خط مقدم این تلاش و جهاد هستند و اگر لحضه ای کم بیاوریم و نخوانده سر جلسه حاضر شویم(بی بصیرتی)مردود امتحان می شویم و مردودی ما موجب نابودی وخرابی این مدرسه می شود و باید دوباره شروع کنیم به ساخت مدرسه تا بتوانیم در مدرسه ای که خواهیم ساخت خود امتحان بدهیم اما عا قل کسی است که خوب امتحان را می خواند(بصیر)و در همان مرحله اول قبول می شود.اگر در این انتخابات از قوای شیطان سر کار می آمدند معلوم نبود ظهور چندین سال به عقب کشیده می شد.
پس همه تلاش های اهل حق جهت حاکم کردن نگاه الهی و اخروی بر زمین است و همه تلاش های اهل باطل جهت حاکم کردن نگاه دنیایی و مادی بر جهان است که قرآن کرارا تذکر می دهد.
از دقت در گناهان به این می رسیم که همه دنیایی لحظه ای و زود گذر است(حب الدنیا راس کل خطیئه) و اکثر اعمال خیر علاوه بر سود دنیوی اکثرا بلندمدت واخروی می باشد .
واینکه شیاطین انسی خواستار نابودی و ولایت فقیه شدند همین مسئله است که تنها کسی که در مقابل قوای شیطانی یک تنه ایستاده است  هم اکنون یعنی خلیفه خدا در دروی زمین ونماینده خلیفه خدا در روی زمین می باشد که محکم پشت آن ایستاده است.
در نتیجه انتخابات دهم نبرد سنگین قوای حق و باطل بود که با شکست قوای باطل ظهور نزدیکتر شده(ان شا الله)و شیطان دوباره به زمین خورد(بعد از جنگ 33 روزه و 22 روزه لبنان و فلسطین).یعنی الان شیاطین مستاسل شده اند که چه کنند از هر سوراخ جهت نفوذ استفاده می کنند.
دراینجا مهمترین وظیفه اهل حق:
ایمان است که از آن همه چیز بلند می شود(فان تقوی الله دوا دا قلوبکم و بصر عمی افئدتکم و شفا مرض اجسادکم.همانا تقوای الهی دوای درد های قلب شما،و بینا کننده کوری دل های شما،و شفا دهنده  بیماری بدن های شماست.  "نهج البلاغه خطبه 198")و اینکه مواظب باشیم اگر لحظه ای کوتاه بیاییم و بندی را به آب بدهیم خدایی نخواسته شامل سنت الهی شویم و ..... شود آنچه شود.



نوع مطلب : فرهنگ  اسلام  تولید علم 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
manicure
دوشنبه 21 فروردین 1396 06:48
There is definately a lot to learn about this subject. I like all
the points you made.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر